Olipa kerran, vuosi oli 83- tai sitten 84, en ole ihan varma. Oulu-Kuusamon tien varressa on kylä nimeltä Jurmu. Jurmun kylässä oli vihreä huoltoasema jonka pihassa pari bensapumppua. Piha oli harmaata sepeliä, sellaista jonka rahinaa kuulostaa mukavalta avonaisesta auton ikkunasta. Sepeliä joka pölisee herkästi ja joka samalla haisee pikkaisen tunkkaiselta. Ne bensapumput oli muistaakseni valkoisia, pihan vastakkaisella puolella oli muistini mukaan melkein aina tukkirekan kärry ja aina joskus myös sen nuppi, nuppi oli väriltään sellainen escortin oranssi- likaisen oranssi olisi varmaan parempi nimitys. Pihalla oli ulko-oven tien puolella valkoinen penkki ja sen vieressä tuhkakuppi.

Huoltamolla oli sellainen kadonnut tuote kuin palvelu, tankkauspalvelu nimittäin. Kun auto pysähtyi pihalle niin samantien sisältä syöksyi paikallinen Pekko valkoisessa t-paidassa (tai sitten lyhyt hiaisessa ja raitaisessa kauluspaidassa) tankkaamaan autoa. Sama Pekko toimi myös huoltamon tarvikemyyjänä-, asentajana ja kassana. Sisältä huoltamo oli jaettu kahtia- oikealla puolella oli tarvikemyynti, vasemmalla kahvio. jos en ihan väärin muista niin kahviossa oli sellaiset kirkkaan keltaiset muovituolit (samanlaiset on muuten vieläkin Ii:ssä E4 varella olevalla SEO:lla). Parasta paikassa oli kuitenkin flipperi! Flipperi sijaitsi ikkunan edessä, vastapäätä kahvion sisäänkäyntiä- jostain syystä en muista tarkkaa pajatson sijaintia. Sen muistan että se oli 50 pennin pajatso. Se saattoi muuten sijaita heti oven vieressä, en vain ole enää varma. Ainoita kesälomia mitä muistan ala-asteelta on kesä jolloin kolmen viikon ajan käytiin isän kanssa pelaamassa flipperiä joka ikinen päivä. Muistan muuten vieläkin samalta huoltikselta vuonna -83 ostetun matchboxin pikkuauton- oli punainen formula ja joka varmaan maksoi jonkin verran tai ainakin yli jankutuskynnyksen.

1245061828_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Tuollaisia huoltoasemia oli entisvanhaan pilvin pimein, tai paremminkin tienlaidat täynnä. Aikakin oli kyllä eri. Silloin ei oltu vielä huolissaan/innoissaan globalisaatiosta ja kvartaali tarkoitti neljännes vuosisataa. Jos joku olisi silloin kertonut hehtaarin kokoisesta huoltoasemasta jossa ainoa autoon liittyvä on wunderbaumi, niin hullunkirjoihin olisi puheenpitäjä päässyt. Jossakin kohtaa jotakin muuttui...joo, tiedän- maaseutu autioitui koska suuret ikäluokat muuttivat muualle-, ihmisten elintaso nousi ja kulutustottumukset muuttuivat kohonneen elintason myötä. Taisi käydä niin ettei huoltoasemien ympäristössä asuvien ihmisten määrä riittanyt enää ylläpitämään kuin murto-osan teiden varsilla olevasta palvelutarjonnasta. Nelostien varrella ilmiö näkyy vielä selvemmin kuin muualla. E4:n varsi on miinoitettu tasaisesti 60 kilometrin välein olevilla ABC:n huoltoasemilla. Brändiin kuuluu samalla että jokainen ABC on vähintään tavallisen keilahallin kokoinen...uusimmat vetävät vertoja jo liikuntahalleille ja isoimmat jäähalleille.

Jos hyviä puolia tästä haluaa hakea niin mieleen tulee tietysti palvelun tasalaatuisuus...jo ennen kuin autosta on edes noussut ulos niin dallaspullan maun ja yleensä hinnankin tietää. Toinen hyvä puoli on ABC:n brändiin kuuluavt pirteät värit jotka pistävät kaamoksen keskeltä silmään kuin nyrkki silmästä. Joo-o, siinäpä ne sitten taisi ollakin. No myönnän että lomalla lasten kanssa reissatessa nämä hehtaarihelvetit ovat käytännöllisä paikkoja hoitaa vessassa käynnit kun samasta paikasta saa illaksi myös Björkan 8-päkin. Miinuksia ei kauheasti tarvitsisi edes luetella...objektiivisesti en taida niitä pystyä esittämään koska suhtaudun koko ketjuun muutenkin negatiivisesti. Esitän niitä kuitenkin...mielestäni tällaiset hehtaarihelvetit- anteeksi, täyden palvelun tienvarsitavaratalot (tai mikä sitten brändin virallinen nimi onkaan)- tappavat ja ovat jo tappaneetkin suurenosan valtateiden varsilla olevista pienyrittäjistä. Tiedän kyllä että kaiken takana on me, eli kulutttajat. Eihän mitään tuotetta tai palvelu ole kannattavaa tehdä ilman tuottoa. Päinvastoin ajateltuna mikään palvelu tai tuote ei menesty ilman potentiaalista kohderyhmää. Jos asiaa ajatteleekin tästä perspektiivistä niin löytyykin selitys ranskalaisille ja pussista tehdylle hollandais-kastikkeelle. Me kuluttajathan olemme itse halunneet että valtateiden varsilla ainoa ravinnonlähde on tehdastekoinen valmisruoka jonka rinnalla perinteiset autogrillit alkavat vaikuttamaan jo kulinarismin keitailta. Oikeastaan on turha edes valittaa näistä kana-/kala-/muu liha lisukkeesta joista ei edes viitsisi puhua ruuan yhtyedessä. Ai miksikö ei saisi valittaa? No siksi koska jokainen tietää jo "Pariloitua kanaa pussikastikkeessa" tilatessaan, että kana on kypsennetty jo jossakin huitsin nevadassa, kastike tulee suoraan pussista ja maalaisranskalaiset ovat ihan tavallisia ranskalaisia jotka on maustettu omituisesti...ja miksi pitäsi valittaa jos kerta omaehtoisest tai ilman aseella uhkaamista on edes kävellyt koko paikkaan...niih.

On olemassa lisäksi vielä yksi syy miksi kaikenmaailman ABC:t ja vastaavat lentokonehallit ovat syvältä...ne ovat yksinkertaisesti paikkoja joissa on hankala viihtyä ilman, että matkustaa jääkiekkojoukkueen kanssa. Ilman tätä paikoista on hankala keksiä ainuttakaan asiaa joka tekisi niistä hyviä. Asia joka itseäni mietityttää on kuitenkin se, että miksi nämä paikat menestyvät niin hyvin jos kukaan ei viihdy niissä? Tai ainakaan harva tunnustaa viihtyvänsä. Niin, ehkä syy onkin juuri siinä. Mitäpä jos Me kuluttajat olemmekin kaikki sopuleita jotka toimimme kuten markkinatutkijat ja brändimanagerit ennustavatkin- pöytäpuheissa ja tuttujen kesken on helppo olla valistunut idealisti joka käyttää omaa kulutustaan maailmanluvansa oikeaksi saattamiseen...siis puheissa- entä käytännössä? Jos Pyhäsalmella kahvihammasta kolottaessa on vierekkäin ABC- ja risteyksen toisella puolella oleva Vaskikello- jonka parkkipaikka on tyhjä, niin kumpaan pihaan käännyt? Vaikka tiedätkin Vaskikelloa olevan paikallisen yrittäjän vetämä ja vaikka tietäisitkin ABC:n ruuan olevan pelkkää lisäaine-einestä....